Bloggportalen statistik

torsdag 19 december 2019

Väga ord

Alla känner vi till uttrycket ”då får man allt väga sina ord”, att använda sin verbala förmåga till bristningsgränsen för att inte stöta sig med en person. När man istället för att linda in ett budskap i superlativer kanske hellre vill säga ”Dra åt helvete!” Jag tillhör tveklöst dra åt helvetekategorin. Bär sig en person illa åt då talar jag om det.
Väga ord det är också av största betydelse när man skriver, fast på ett annat sätt. Då gäller det att skapa snygga formuleringar, miljöer och karaktärer, använda synonymer, inga upprepningar, vilket är lätt hänt. Få ett flyt i texten så att det blir tilltalande för en läsare. En bra handling kan gå i stöpet av taskigt utformad text.
Det är ungefär som att måla en tavla där färgerna måste vara i samklang med varandra, så måste orden och meningarna också vara i samklang i en text.
Jag har hunnit till ungefär sidan 200 i min nya roman. En manlig journalist och en kvinnlig läkare sitter och pratar med varandra en sen kväll någonstans i Kivik medan decemberregnet piskar på rutorna. Samtalet är av avgörande betydelse för handlingen i sin helhet. På de relativt få sidor som beskriver samtalet gäller det inte bara att tappa bort viktiga trådar utan ge scenen en trovärdighet, som om man satt bredvid och lyssnade. Det är som författare oerhört spännande att formulera sig och hela tiden eftersträva en förbättring.

Utan att väga mina ord önskar jag er en förträfflig afton.

Ó  Nils Mohlin 19-12-19


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar