Bloggportalen statistik

lördag 7 december 2019

HJÄLP! Min fru har handlat surströmming!



Lördagar är alltid lite speciella, Graciela är ledig och vi gör allt tillsammans. Vi var i Simrishamn och passade på att handla maten samtidigt. Eftersom jag går med kryckor så väntade jag i bilen när Graciela valde bland delikatesserna och jag vet att på lördagar blir det alltid något extra gott till middag, så mina förväntningar var högt ställda.
Väl hemkomna så lägger Graciela upp matvarorna på köksbänken. Jag stirrar djupt chockad, min älskade fru med italienska och spanska rötter har handlat surströmming. En tjock svälld burk med surströmming står och flinar åt mig mitt på bordet. Hur har hon ens en aning om denna för skåningar fasansfulla rätt? Hon hade fått ta hjälp av en expedit, som till sist hittat några undangömda burkar på lagret. En gång i min ungdom smakade jag surströmming och det ligger i mitt undermedvetna som ett svårt trauma.
Jag går och sätter mig och Graciela undrar vad som är på tok. 
”Menar du verkligen att vi skall ha surströmming till middag?”
Suckar jag.
”Nej det är väl ingen som kan äta sånt.”
Säger hon med sin underbara röst och ger mig en kram och fortsätter.
”Surströmmingen och chili skall jag använda till att jaga bort sorkarna med.”
Graciela är en mycket snäll person och stor djurvän, så det är helt otänkbart för henne att döda sorkarna. Hon hade läst på Google att surströmming är ett mycket effektivt sätt att skrämma sorkar på flykt.
Så nu sitter assistenten och jag vid fönstret och väntar på att få se ett lämmeltåg av sorkar och förmodligen grannar som ger sig iväg. Det luktar fan i trädgården.
En helt vanlig lördag hos oss.
Önskar er en härlig fortsättning på helgen!

Ó  Nils Mohlin 19-12-07


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar