Bloggportalen statistik

torsdag 19 december 2019

Bromsa i Kivik

Jag har varit på bilbesiktningen idag, för första gången på många år. Vi har en Volvo XC 60 årsmodell 2017 och enligt nya regler skall tydligen även tämligen nya bilar besiktigas.
I januari för ett år sedan var jag inne på Bilia för service och den personlige serviceteknikern sa att bromsarna snart var slut och om inte annat så var det nödvändigt att byta dem vid nästa nästa servicetillfälle som är i januari 20.
Jag har kört 2.300 mil sedan förra servicen och frågade besiktningskillen hur bromsarna var. ”Helt perfekta, utan anmärkning!”
Då undrar jag hur fan Bilia kan påstå motsatsen ett år tidigare. Ett sätt att plocka kunder på pengar, finns det någon vinning för serviceteknikern själv? Eller vad fan handlar det om? Jag brukar lätt kunna köra mellan 8 och 10 tusen mil innan det är dags för nya bromsbelägg.
Nog finns det anledning att vara observant på bilverkstäder även om det gäller de stora och vad jag hittills trott seriösa verkstäderna.

Önskar er en trevlig torsdag

Ó  Nils Mohlin 19-12-19


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar