Tillbaka i Simrishamn och det ”svala” sommarvädret.
I Los Alcázares är det 37 grader idag och i solen en bit över de 40.
Lagom att komma hem och svalka oss ett par månader tills temperaturen i Spanien blir mer hanterbar i mitten av september.
Kylskåpet laddat och första tallriken havregrynsgröt är intagen. Så de så.
Allt nästan som vanligt i lilla Simrishamn. Turistinvasionen har börjat och striden om parkeringsplatser har börjat. På pin jäkelskap flyttar jag inte vår bil utan tar fatscootern till handlaren.
Hade på tungan att säga till handlaren, ”du är dubbelt så dyr som de jag handlat hos de senaste sex veckorna och du har ingen gazpacho värd namnet”.
Jag höll käften, annars hade de väl trott att jag fått solsting eller på annat sätt blivit rubbad i huvudet.
Jo jag saknar vår fantastiska balkong i Los Alcázares. Dra från skjutdörrarna på morgonen och inta frukosten medan solen sakteliga stiger över horisonten, eller pation för sena kvällstimmar.
Fördelarna med att komma hem? Det skall väl iså fall vara havregrynsgröten och kanske svalka sig lite.
Sedan har vi ju valet i september och det gäller se till så att den korrupte fifflaren Ulf Kristersson blir utsparkad, även om det ser ut som om han själv lyckas ordna med det. Gamla moderater svär ve och förbannelse över stolpskottet till statsminister. Men de har sig själv att skylla. Kristersson hade skit i bagaget redan innan han tillträdde som partiledare och statsminister.
Efter den 13 september behöver vi inte skämmas över honom längre.
Nu tar vi hand om en förträfflig onsdag och varför inte i lite mañana takt. 🇪🇸 🇸🇪
C Nils Mohlin 2026 06 24