Bloggportalen statistik

torsdag 22 oktober 2020

Utsläppta 70 plussare på Österlen och i resten av landet

 Anders Tegnell är verkligen en hyvens kille. Efter snart sju månaders karantän släpper han loss 1,6 miljoner 70 plussare, inklusive mig. De ni kan jag se framför mig. Kanske inte som ett kosläpp men ändå. Först vi utan hjälpmedel, därefter alla käppar, kryckor och rullatorer när vi drar fram likt Djingis khans mongoliskas krigare.

Okej vi är inte krigiska, men många jäkligt trötta på att sitta hemma. Jag tror inte heller att vi kommer invadera och ta över inneställena från ungdomarna. Vi vet det där med distans, folksamlingar, lagom umgänge, tvätta och sprita händerna.

På Österlen och i Kivik är vi många 70 plussare. Även om det är en liten del av de 1,6 miljoner som finns i landet, så har jag inte märkt någon större skillnad ännu. 70 plussarna sitter i sina hem och undrar mest vad var det som hände. Dagliga rapporter talar om ökad smittspridning och Skåne tillhör dessa regioner.

Smittskyddsläkaren Eva Melander höjer ett varnande finger och menar att det finns tecken på pandemitrötthet som gör att folk struntar i restriktionerna.

Så vi gör nog klokt i att fortsätta ta det lugnt. Vi har ju fått en viss vana och har kanske vuxit från ungdomens otålighet.

 

Håll er friska

Ó Nils Mohlin 20-10-22




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar