Bloggportalen statistik

torsdag 12 december 2019

Just nu är det många som ringer oss…..



Jag har i mina uppdrag för Simrishamns kommun mycket med myndigheter att göra. Skattemyndighet, kronofogde, pensionsmyndighet och så vidare. Inom kommunen fungerar det smärtfritt, jag får tag på rätt person, rätt besked och allt till belåtenhet och fördelen är att jag lärt känna alla de jag har kontakt med.
Men när det gäller kontakt med de statliga myndigheterna ställs tålamodet inför svåra prövningar.
Jag slår ett direktnummer till en person jag ombetts kontakta.
”Personen du söker är åter klockan 14.00. Vill du bli kopplad till telefonist tryck två. Jag trycker två. ”Just nu är det många som ringer till oss, men vänta kvar så tar vi strax emot ditt samtal.” Jag väntar och lyssnar på en irriterande trudelutt som spelas i luren. Efter en stund svarar en kvinna och jag förklarar mitt ärende och ber att få bli kopplad till någon som kan hjälpa mig. ”Ett ögonblick så skall jag koppla dig!” Ny väntan med samma jäkla melodi i öronen, tills en ny röst kommer in. ”Som ett led i utbyggnaden av vår service kommer vi att ringa upp dig efter samtalet för att ställa ett par korta frågor.” Så fan heller! Tänker jag med ett diaboliskt leende likt Jack Nicholsson i ”The Shining”. Ny röst kvittrar sitt namn och undrar vad hon kan hjälpa mig med. På nytt förklarar jag mitt ärende extra vänligt och rösten säger ett ögonblick så skall du få tala med en kollega. Samma förbannade melodi avbruten av klick, klick, klick och så på nytt kommer den jäkla maskinrösten som vill ha min åsikt om servicen. Ännu ett djävulskt Jack Nicholsson leende och jag mumlar ”aldrig livet, ni skulle inte uppskatta mina svar”. En ny fasansfull maskinröst som talar om att jag är placerad som nummer 127 i kön och beräknad väntetid är 37 minuter. Köväntan bryts av ny maskin som kommer in och talar om att ”just nu är det många som ringer till oss, var vänlig och försök senare”. Samtalet var avslutat utan att ha ägt rum. Mitt diaboliska Jack Nicholsson leende kom av sig och assistenten kom fram och tröstade mig, som om han undrade varför såg du så läskig ut.
Tålamod lär vara en dygd.

Hur som helst så önskar jag er en underbar fredag!

Ó  Nils Mohlin 19-12-13

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar