Bloggportalen statistik

tisdag 10 december 2019

Förkylning till och med i Kivik



Det stundar förkylnings- och influensatider, som en liten extra touch till lucia och julfirande. Jag har varit hur jäkla sjuk som helst, precis så som män blir i kraftiga förkylningar. Nu småler alla mina kvinnliga läsare, men jag läste en vetenskaplig studie för några år sedan. Den gav klara belägg för att män faktiskt får betydligt allvarligare förkylningar än kvinnor.
Så alla ni mina manliga läsare ta er rätten och unna er att vara så där in i helsike sjuka, som bara vi blir. Lägg er på soffan, med en varm filt, en kopp te, hosta, snörvla, stöna och snyt er när plågan skoningslöst härjar i er kropp. Ingen skall få missunna oss denna korta period av självömkan när vi drabbats av ett flertal av 400 tänkbara förkylningsvirus.

I min ålder, det vill säga mogen ålder, får man en årlig inbjudan till influensavaccinering. 
Jag står i en lång rad tillsammans med silverhår, käppar och rollatorer för att tålmodigt invänta min tur. Alla 65 plussare från ett stort upptagningsområde samlas på Brösarps vårdcentral för att få sin annuella injektion. Känns som ett socialt jippo med vaccin i stället för kaffe, men för många som sitter ensamma ges en möjlighet att prata av sig lite. Hörapparaterna lämnade jag hemma, då det räcker med en vänlig nick och ett ja eller nej, även om det kanske blir fel ibland. Jag får min spruta, smyger ut till assistenten som väntar i bilen och med en belåten suck från Don Felipe kör vi hem.

Attjo!!! Attjo!!!  
På tal om Attjo så lär det vara ren fysiologi i hur man nyser. En del låter ungefär som en spinnande katt, medan andra verkligen tar ut svängarna så att fönsterrutorna skallrar och familjen söker skydd. Men det får jag fundera över till en annan gång. Hastigheten på partiklarna som blåses ut vid en nysning lär vara 167 kilometer i timmen.
Förr i tiden trodde man att nysningar framkallades av högre makter, antingen goda eller onda. I brist på vetskap om vilket uttryckte man en positiv önskan genom att utropa ”Gud signe!” efter nysningen. På latin sa man ”prosit”, vilket kan översättas med ”må det gagna”.
Engelsmannen säger ”God bless you”. Spanjoren ”Jesus” och så vidare.

Önskar er en trevlig onsdag

Ó  Nils Mohlin 19-12-11



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar