Bloggportalen statistik

fredag 27 december 2019

Barnaårens påverkan

Jag är uppfödd på politik. Politik serverades morgon, middag och kväll. Jag hörde radions Eko sändningar innan jag kunde gå. När jag väl kunde prata, så kunde jag namnen på fler politiker i Sverige och världen än vad som fick plats på Svenska Dagbladets första sida. Innan skolåldern hade jag träffat fler politiker än vad jag kunde räkna till på fingrar och tår.
Farsan var journalist och skrev om politik, visserligen utrikespolitik. Ni kanske kan tänka er, det var ungefär som att ha en Mats Knutsson i hemmet. Oavbrutet analyserade och kommenterade det politiska landskapet. Inget ont om Mats Knutsson, jag anser att han är utomordentligt skicklig. Till råga på allt så umgicks farsgubben med en massa politiker och vad pratades det om vid alla deras besök. Jo politik och åter politik.
Jag borde med andra ord vara ordentligt vaccinerad mot all politik.
I vuxen ålder så försökte ett par partier att locka in mig på politikens bana. Jag saknade den sortens ambitioner och tackade artigt och bestämt nej.
Men allt det här politiska matandet i unga år fick djupgående konsekvenser. Jag följer det politiska spelet såväl i Sverige som i utlandet med största intresse. Ser rapport och aktuellt, läser analyser och kommentarer och missar mycket lite.
Snacka om barndomens påverkan.

Önskar er en trevlig afton

Ó  Nils Mohlin 19-12-27








Om jag har förtroende för våra politiker? Tja vad tror ni?









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar