Bloggportalen statistik

tisdag 17 december 2019

Film i Kivik

Assistenten och jag befinner oss som regel i skrivarhörnan när klockan går mot midnatt. Ibland gör vi ett avbrott och hoppas på att någon sevärd film visas. Det är inte ofta men ibland händer det. Vi såg om Gudfaderfilmerna med Marlon Brando i den första och Al Pacino som hans son. Ett par andra favoritskådespelare jag har är Denzel Washington, Robert Duvall, dansken Mads Mikkelsen och några till. Bland de kvinnliga håller jag på Helen Mirren som jag tycker är enastående oavsett roll. Det finns fler, men dessa tänker jag omedelbart på när det gäller stora skådespelarprestationer.
Jag har funderat på en sak, att en del skådisar tycks i hela sin karriär vara hänvisade till att spela bovar. Har naturligtvis med utseende att göra, som många av maffiagubbarna i Gudfadern, med anletsdrag som bara en mamma kan älska. Samma sak i många andra filmer taskigt utseende är lika med gangster.
När jag borstar tänderna lite senare och tittar mig i spegeln, tänker jag, om jag nu hade varit skådis, så hade jag tveklöst blivit en maffiagubbe. Assistenten viftar på svansen ungefär som om han håller med. Vi går och lägger oss och assisten tittar på mig som han vill säga ”jag hade varit polishund”.

God natt!

Ó  Nils Mohlin 19-12-17


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar