Bloggportalen statistik

torsdag 8 februari 2018

Meddelande från ÖKRAB

Vi har två soptunnor, en för hushållsavfall och en för papper, som pliktskyldigast töms var annan torsdag. I dag var det dags och jag hade rullat ut tunnorna i tomtgräns, killarna skall inte gå mer än X antal meter. När jag skall rulla tillbaka tunnorna sitter det en lapp där personal kryssat i två lämpliga rutor fäst på den som är avsedd för hushållsavfall. Ruta 1: ”Vi har hämtat ert avfall men vill fästa er uppmärksamhet på följande. Skulle felet upprepas kan vi tyvärr inte tömma ert kärl: Ruta 2: Kärlet kunde inte tömmas i sin helhet då avfallet var fastfruset eller för hårt packat.
Jag lyfter på locket och i botten ligger kvar en liten förskrämd papperspåse, av den sort som avfallshanterarna brukar lämna till oss. Innehållets vikt, kanske ett kilo, men visst fastfruset i botten på tunnan.
Jag undrar vad som förväntas av oss som betalar för sophämtning. Skall vi ta in tunnorna i bostaden, kan dom knappast mena, eller skall vi förse dem med värmeslingor, tina dem med ångvärme eller helt enkelt ge fan i det.
Jag lutar åt det sista alternativet, den lilla papperspåsen som låg kvar i kärlet kan knappast vållat något större bekymmer för sophämtarna. Deras pressade tidsschema sprack idag för att de såg det som nödvändigt att sätta två kryss på en lapp som hängdes på mer eller mindre alla tunnor i grannskapet.
Skärpning för fan!
Nils Mohlin 2018-02-08



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar