Vi har två soptunnor, en för
hushållsavfall och en för papper, som pliktskyldigast töms var annan torsdag. I
dag var det dags och jag hade rullat ut tunnorna i tomtgräns, killarna skall
inte gå mer än X antal meter. När jag skall rulla tillbaka tunnorna sitter det
en lapp där personal kryssat i två lämpliga rutor fäst på den som är avsedd för
hushållsavfall. Ruta 1: ”Vi har hämtat
ert avfall men vill fästa er uppmärksamhet på följande. Skulle felet upprepas
kan vi tyvärr inte tömma ert kärl: Ruta 2: Kärlet kunde inte tömmas i sin helhet då avfallet var fastfruset eller
för hårt packat.
Jag lyfter på locket och i
botten ligger kvar en liten förskrämd papperspåse, av den sort som
avfallshanterarna brukar lämna till oss. Innehållets vikt, kanske ett kilo, men
visst fastfruset i botten på tunnan.
Jag undrar vad som förväntas
av oss som betalar för sophämtning. Skall vi ta in tunnorna i bostaden, kan dom
knappast mena, eller skall vi förse dem med värmeslingor, tina dem med ångvärme
eller helt enkelt ge fan i det.
Jag lutar åt det sista
alternativet, den lilla papperspåsen som låg kvar i kärlet kan knappast vållat
något större bekymmer för sophämtarna. Deras pressade tidsschema sprack idag
för att de såg det som nödvändigt att sätta två kryss på en lapp som hängdes på
mer eller mindre alla tunnor i grannskapet.
Skärpning för fan!
Nils Mohlin 2018-02-08
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar