Bloggportalen statistik

tisdag 13 februari 2018

Fem procents rabatt

Jag brukar stå för de mesta av matinköpen, eftersom det är jag som lagar mat under veckorna. Merparten handlar jag i vår lokala ICA butik i Kivik, tisdagar är pensionärernas happy day på ICA, då får alla 65 plussare fem procent i rabatt. Silverhåren invaderar butiken och storhandlar allt som annonserats som billigt i veckobladet. Nu storhandlar jag inte, skall bara ha lite kompletteringar till dagens middag, men får tålmodigt ta mig förbi blockeringar i gångar, många har inte setts sedan förra tisdagen och har mycket att prata om. Till sist kassakö med tålmodig och vänlig kassörska i slutet av kön. Det handlar om trisslotter, felaktigt inslagna kortkoder och en hel veckas uppdämt pratbehov, det är mycket som skall relateras. Tålamod är en dygd, sägs det och väntar på min tur, det blev ganska jämnt nittiofem kronor, med fem kronors avdrag i rabatt. Tid är pengar sägs det och jag åker hem för att laga middag.
Jag tycker det är ganska kul ibland att laga mat, som omväxling till allt annat jag håller på med. Idag skall det bli gratäng.
Jag smörar en form och lägger strimlad förstekt falukorv i botten, ovanpå det stekt lök, toppar med förkokt broccoli och blomkål, saltar och pepprar, häller över matlagningsgrädde smaksatt med dijonsenap och parmesanost. In i ugnen 225 grader i 15 till 20 minuter och vips så har man en delikat tisdagsrätt, med eller utan rabatt.

Ó Nils Mohlin 2018-02-13

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar