Bloggportalen statistik

tisdag 6 februari 2018

Herr Kivikstroll Carl Gustav

 Carl Gustav har fans, faktiskt rätt så många har jag förstått och har med tiden blivit odrägligt högfärdig. Sedan vi flytta från Järlåsa till Kivik så har han bott i vår lilla gäststuga. Bror Klumpeduns är för stor och har istället bosatt sig i skogarna utanför Vitaby, vilket kanske varit helt acceptabelt om han inte nyst för jämnan och skövlat tunnland med skog.
Carl Gustav har begärt ett allvarligt samtal med mig, han skall få mig på andra tankar som han säger.  
Carl Gustav börjar ”Jag har varit på månen, har träffat Kungen, Barack Obama, Vladimir Putin, Donald Trump och en massa andra. Fått en massa dingeldangel att hänga runt halsen och fästa på bröstet Nu skall vi etablera oss som Carl Gustav och Bror Klumpeduns med Trollpartiet. Rösta på Trollpartiet – vi fixar allt!”
Jag sa inget, vis av deras tidigare äventyr så förstod jag att tystnad fungerar bäst. Den smått anonyma tillvaron med ett par troll som höll sig gömda i Upplands skogar börjar kännas som ett avlägset minne. Och jag undrar i mitt stilla sinne vart hän det barkar.
Jag såg herr Kivikstroll på TV och lite varstans, debatterande samhällets orättvisor. Många etablerade politiker fick verbala sparkar i häcken och snart fick Kivikstrollet Herr Carl Gustav folket med sig. Stefan Löfen, Annie Lööf, Ulf Kristersson, Jan Björklund, Jonas Sjöstedt, Ebba Bush Thor, Gustav Fridolin/Isabella Lövin och Jimmie Åkesson började nervöst undra vad herr Kivikstrollet var för ett politiskt fenomen. Opinionsmätningarna gav ett knappt meterhögt troll svindlande siffror och läget i svensk politik pekade mot stora förändringar. Att det faktiskt var ett troll som höll på att möblera om i det politiska landskapet tycktes ingen fundera över. Snarare gick Carl Gustavs okonventionella metoder hem hos gemene man och han gick från klarhet till klarhet.
Trollet Carl Gustav träffade Angela Merkel, Emmanuel Macron, Theresa May och andra storheter alltid iklädd sin rosa höga hatt, sliten jackett och svansen glatt viftande med sin faluröda svanstofs.
Men troll är som de är, impulsiva om än godhjärtade, så de tröttnar nog snart och återgår till lite mer normala trollhyss. Assistenten Don Felipe och jag förhåller oss stilla avvaktande och hoppas på det bästa.

Ó Nils Mohlin 2018-02-07

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar