Bloggportalen statistik

torsdag 15 februari 2018

HJÄLP! Vi har höns i huset!

Don Pedro och Carmen skall flytta in hos oss, jag har försiktigt berättat för Don Felipe att ett par kompisar skall bo hos oss. Med skepticism lyssnar assistenten på något som han inte riktigt förstår. Förrän matte står i dörren med två japanska jumbo, oh hjälp tre till, fem stycken som hon fått av en arbetskamrat. Inte större än att alla får plats i handflatorna, då slickar sig assistenten om munnen.
Don Pedro och Carmen och de andra tre är vaktlar, vem som är vem undrar jag, dom ser likadana ut. Det är kanske två Don Pedro, eller två Carmen - De andra tre - är det Florencia, Julieta och Alejandra? Eller är alla fem Don Pedro, Alejandro, Javier, Fernando och Eduardo. Hemska tanke, det blir slagsmål i hönshuset. Förnärmad morrar Don Felipe, vänder sig om och springer ut i trädgården – Inte mycket till kompisar det där inte. Totalt okunnig om vaktlar så googlar jag - Väger runt 250–300 gram som fullvuxna, så Don Pedro, Carmen och de tre kompisarna som slunkit med kan inte väga så många gram nu. Men tydligen är det riktiga tuffingar i vart fall i den egna flocken, slagskämpar som kan gå rätt hårt åt varandra. Dags att inhandla ett hönshus, foder och lite annat, för har nu Graciela fått dem så skall de tas väl om hand.
Fem vaktelägg på ett hönsägg, men å andra sidan lägger var höna ett ägg var 18 timme, men hur länge kokar man dem? Dom där några dagar gamla Don Pedro och Carmen, Florencia, Julieta och Alejandra skall ha det varmt och gott också, 37 grader som succesivt sänks, men gubevars dom är fullvuxna om sex veckor.
Jag har varit med om mycket i mitt liv, men aldrig trodde jag väl att det skulle flytta in höns hos oss. Har hört talas om getter också i något sammanhang, så jag är väldigt glad för att det inte var en flock getter som Graciela kom hem med.
Kuckeliku
Ó Nils Mohlin 2018-02-16

"Det är jag som är bossen" säger assistenten








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar