Bloggportalen statistik

tisdag 12 maj 2020

"Yngreäldre" i Kivik

Har hängt upp mig lite på det där ”Yngreäldre” och väntar febrilt på att Folkhälsomyndigheten skall ge oss lite lösare tyglar. Vad det nu kommer att innebära. Sitta på samma bänk men på behörigt avstånd, kanske till och med gå bredvid varandra på behörigt avstånd. Eller milde himmel skall vi rent av få sätta oss på en uteservering, ta en kopp kaffe eller en kall öl. Vilket under lång tid varit förbehållet yngre generationer, som dessutom tänjt på gränser åtminstone i storstäderna. Med tanke på att vi är så otroligt många sjuttioplusare här i landet, så innebär det kaos om vi klipper ungdomarnas uteserveringar, men kul hade det varit. 
Jag har inte haft utegångsförbud sedan 10, 12 årsåldern och då var det förmodligen berättigat. Nu känns det lite mer påtvingat, om än helt korrekt. Men lite buskänslor svallar även hos sjuttioplusare fastän vi är jäkligt disciplinerade.
Som ”Yngreäldre” är man fyllda sjuttio, men absolut inte åttio, då är man lite mer åt äldrehållet, men gammal tycker jag människor är först någonstans bortom nittio. Men det finns ju gamla femtioåringar och jäkligt unga nittioåringar, så det där med siffror är vad det är. Jag klarar mig med råge med mina sjuttiosex, fyra härliga år till åttio. Läste en artikel om en hurtfrisk 74 åring häromdagen som med bestämdhet hävdade att sjuttio är idag detsamma som femtio för ett antal år sedan. Jag håller med när jag tänker tillbaka på min ungdoms femtioåringar, dom var ju verkligen gubbar och tanter. Okej jag har ett par proteser i högerbenet, men i övrigt känner jag mig laddad och frisk för många projekt, skriva, måla och en hel del annat.
Så lossa på tyglarna för sjutton, för trots att vi kanske är som femtio, så har de flesta av oss sjuttioåringaras visdom och en jäkla massa sunt förnuft och kommer inte bete oss dumdristigt.

Ha en toppendag

Ó  Nils Mohlin 2020-05-13


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar