Bloggportalen statistik

måndag 25 maj 2020

Va sa du?

Dålig hörsel kan ha både för och nackdelar. Fördelarna är att man slipper höra ointressanta saker och skitprat, men riskerar att missa något av vikt. Jag har haft lite problem med mina senaste hörapparater, vilket betytt att jag tagit ut dem och vilat öronen då och då. Grannarna har vant sig och talar mycket högt, så högt, att folk fem kvarter bort sliter upp dörren och undrar vad som står på.
Nackdelarna är kanske mest påtagliga för min omgivning, när Graciela ber mig hämta en flaska tvål och jag kommer med en tång. Eller när jag skall se nyheterna samtidigt med alla andra och grannarna påpekar att dom inte behöver ha ljudet på.
Barn pratar ofta fort och de riktigt små inte helt rent. Isabell drygt två år pratade med mig, höjde rösten och artikulerade så väl hon kunde. Gav mig en besynnerlig blick, virrade på huvudet, som om hon konstaterade ”Gubben är helt körd”.
Nu gör jag ett nytt försök med de nya hörmaskinerna och hoppar en halv meter när någon tilltalar mig, som dom vant sig vid väldigt högt.

Önskar er en angenäm vecka

Ó  Nils Mohlin 20-05-25


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar