Bloggportalen statistik

torsdag 28 november 2019

Vakna författaredjävel!



Redan torsdag och idag kom jag faktiskt upp i lite mer acceptabel tid. Något assistenten noterade med vild glädjedans och allehanda ömhetsbetygelser.
Assistenten och jag pratar en hel del med varandra och han svarar med olika utdragna läten, ungefär som ”Jag instämmer bara jag får lite godis.”
Snart jul, 26 dagar till julafton och affärsmännens årliga säljcrescendo. Först drabbas vi av Black Friday och en brevlåda som dignar av reklam. Efter det accelererar köphysterin till att slå alla tidigare rekord. Efter att ha sett allt julpynt, förfärliga jultomtar och allt annat som exponeras för att få folk att bli köpgalna, så är i vart fall jag vaccinerad.
Det handlas som aldrig förr, julklappar, mat och dryck ungefär som om julen är slutet för vår jordiska tillvaro.
Graciela och jag är inte alls intresserade av julen, mer än att vi träffar barn och barnbarn. Men ingen julmat, nej hellre då pastarätter eller något annat som alla tycker om. Graciela är expert på pastarätter, som dotter till en italiensk pastafabrikör, så tillagar hon de mest välsmakande jag upplevt. Vi har heller inga juldekorationer, det har småbarnen hos sina föräldrar så det förslår.
Men jag lovar våra jular är precis lika trevliga och glädjefyllda som många andras och naturligtvis så får barnen julklappar, däremot inga vuxna.
Då var julen avklarad och jag kan fördjupa mig i mina mord igen.

Önskar er en behaglig torsdag

Ó  Nils Mohlin 19-11-28





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar