Bloggportalen statistik

söndag 10 november 2019

Härliga måndag

Det är en ny arbetsvecka, assistenten och jag kör Graciela till arbetet. Just nu och tills jag blir höftledsopererad så har matte tagit över morgon och kvällsrastning av Don Felipe. Sedan har han under dagen den inhägnad trädgården att vakta, när han har lust. Men det skall vara fint väder, regnar det så stannar han i dörren, tittar på mig ungefär som.
”Vill du gå ut så varsågod, men jag stannar här!”
Nåväl arbetar det gör vi och efter ett par muggar kaffe så börjas det. En stor del av förmiddagen går åt till telefonsamtal och att besvara mail. Utöver mina andra sysslor har jag en del förtroendeuppdrag för kommunen som tar sin tid i anspråk. Nej jag är inte politiskt aktiv, det har aldrig legat för mig, det handlar om andra uppdrag.
Hade jag inte gått på kryckor så hade det blivit till att snickra lite på huset eller i verkstaden. Snickra tycker jag är kul och assistenten bidrar gärna med att räcka mig tumstock eller vad jag nu behöver. Eller så hade det blivit några timmar vid staffliet, men just nu är kryckorna i vägen.
Det blir till att skriva och det gör jag väldigt disciplinerat fram tills vi skall hämta matte 16.30. Innan dess brukar jag laga vår middag och det är alltid en källa till bekymmer. Det skall vara variationsrika och näringsmässiga korrekta måltider. Jag lagar gärna till fisk och soppor nu när det börjar bli kallare ute, på fredagarna tar jag ut svängarna lite mer och spänner bågen så långt min kulinariska förmåga sträcker sig.
Men som sagt skrivandet tar sin tid och efter att Graciela och jag suttit och pratat några timmar, fram till vid tiotiden, då hon ofta går och lägger sig efter en intensiv arbetsdag. Jo vi pratar mycket och TV blir det ytterst sparsamt, när det är nyheter och någon gång om det visas någon trevlig film.
Runt 22 på kvällen fortsätter min arbetsdag och jag skriver ofta till framåt ett, två på natten. Det är en mycket bra tid att skriva på, assistenten ligger bredvid mig och sover, medan jag tar livet av folk i min nya roman.

Jag säger som krögaren Leif Mannerström ”Jag har dragit ner till halvtid nu och arbetar bara åtta timmar om dagen.”

Ha en underbar vecka vänner önskar assistenten och jag.

Ó  Nils Mohlin   19-11-11


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar