Bloggportalen statistik

fredag 19 februari 2016

God morgon


Järlåsatrollet har lite dålig koll på det där med veckodagar. På vardagar stiger Graciela och jag upp kvart i fem. När jag skjutsat henne till bussen timmen senare, så brukar Carl Gustav och jag ta en kopp kaffe. Lördagar och söndagar är heliga för Graciela och mig, då har vi våra sovmorgnar och vill helst inte bli störda före klockan nio.

Klockan sex bulta det på dörren och när jag sömnig och lite morgonkantig i humöret öppnade dörren, så var det naturligtvis Järåsatrollet Carl Gustav som stod utanför. Lika munter som alltid sa han med sin lite barnsliga röst – ”Du har försovit dig!” – ”Nej jag har inte försovit mig, det är lördag och jag vill sova!” – ”Skall du sova bort hela dagen bara för att det är lördag, ni människor är då allt lite underliga.”

Trollet tog sig an kaffet medan jag lite surmulet tittade på det lilla energiknippet under tiden han gjorde iordning kaffekokaren. Jag brukar själv laga mycket starkt kaffe, men det är bara en lätt susning i jämförelse med det som trollet lagar. Hans kaffe är ruggigt starkt, ger mig sjutton på att det skulle får fart på självaste Tutanchamon. Först efter ett par klunkar så ser jag att han lagt beslag på min Spanienkeps. – ”Jag bara lånar den” skyndade han sig att säga när han såg min blick.

Ha en fantastik lördag vänner önskar Järlåsatrollet och jag.

Nils Mohlin

© 2016 en tidig lördagsmorgon

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar