Bloggportalen statistik

söndag 7 februari 2016

Don Felipe arbetar


”Husse försöker att lära mig en massa saker, som han säger är nyttiga att kunna. Vadå nyttiga, sitt, ligg, hit, gå fint och en massa annat trams, när mitt kall här i livet är att vakta huset, bilen och Järlåsa. Har ni hört på maken, som till exempel när jag skall ha mat, så skall jag sitta som ett tänt ljus och vänta på husses tecken innan jag får röra käket. Sedan kommenderar han ligg och en massa mer, men jag har kommit på att gör jag som han säger så får jag beröm och godis. Det gäller att vara smart här i livet.

Som jag sa, att vakta det är mitt jobb. Tänk bara att folk och bilar med för den delen har fräckheten att gå och köra på min väg, som passerar mitt hus. Sedan är här en fördömd ekorre och när jag skall läxa upp honom, så sticker han upp i ett träd bara. Synnerligen oförskämt i synnerhet när jag tydligt markerat att trädet är mitt.

När jag åker bil så har jag det riktigt tufft, kan ni tänka er att när vi är och handlar så finns det fräcka människor, som parkerar bredvid oss. Husse säger det är okej, så jag skäller inte på dem längre. Det värsta är egentligen vägen in till Stenhagen, där promeneras det friskt och ingen tar minsta notis om att det är min väg. Busshållplatsen i Järlåsa ingår också i mitt vaktområde, det är där matte åker på morgonen och kommer på kvällen. Det är många som trotsar mig, de står där och hänger på mattes hållplats, precis som om de har rätt till det. Husse tycker visst det, men det gör inte jag.”

”Hoppas ni förstår att livet kan vara tufft för en stor modig vakthund, som mig.”

Låter dvärgschnauzern Don Felipe hälsa

©Nils Mohlin 2016

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar