Bloggportalen statistik

torsdag 18 februari 2016

Nationalencyklopedin


 
 
Femte dagen i vecka sju inleds med lite mer humana strax under 0 grader. Järlåsatrollet sitter i solstolen under gatlyktan och läser mitt gamla uppslagsverk, när jag kommer ut för att skrapa bilrutorna. Kvart över fem och trollet har oavbrutet djupt försjunken läst encyklopedin i fyra dygn. ”Hur långt har du kommit?” undrade jag. ”Till O, stör mig inte.” En ganska märklig syn må jag säga att se ett halvmeterstort troll sitta i en solstol under gatlyktan, med mina gamla läsglasögon och min pälsmössa. Ibland håller han böckerna upp och ner och ibland rättvända. ”Kan du verkligen läsa texten när du håller boken upp och ned?” frågar jag starkt tvivlande på hans förmåga. Trollet börjar blixtsnabbt rabbla upp innehåll från A-O och lär väl hålla på så ett bra tag framöver. Förvånad över att han överhuvudtaget kan läsa och än mer över, att han tycks kunna återge texten ur minnet fullständigt korrekt. Jag kör med ett stänk av resignation och beundran Graciela till bussen.
©Nils Mohlin 2016
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar