Bloggportalen statistik

måndag 12 november 2018

Laga mat

Det är jag som står för de flesta av inköpen och lagar maten så att den är klar när Graciela kommer hem vid halv sextiden. Naturligtvis hjälper assistenten mig i synnerhet med matlagningen när aromen pockar på uppmärksamhet runt spisen.
Under veckans alla dagar använder jag mig av mycket grönsaker, de går att variera på många sätt, i soppor, rostade i ugn, gratänger och i grytor av olika slag. Igår gjorde jag en soppa på lök, röda linser, morötter, spenat och grönsaksbuljong, körde det hastigt med mixern och rundade av med passerade tomater. Det var enkelt, men faktiskt riktigt gott.
Soppor tillhör mina favoriter och tar man i lite linser så får man en mättande och rejäl middag.
Fisk tillhör också mina favoriter och då göra en god fisksoppa med favorittillbehör och toppa det hela med färska räkor är lätt och utsökt gott.
Jag tycker det hela blir mycket roligare om jag får skapa rätten själv, utan att snegla på recept. Man kan ta ut svängarna och det älskar assistenten för något hamnar kanske på golvet.
För sju år sedan var Graciela och jag med i parveckan i Halv åtta hos mig, inte alls så charmigt som det kan tyckas på TV. Det var ett intensivt slit från sju på morgonen till två, tre på natten. Efter det fick min kärlek till matlagning sig en allvarlig törn. Programmet Halv åtta hos mig har vare sig Graciela eller jag sett på efter vår medverkan. Men tiden läker alla sår och numera så kan jag tycka att det är riktigt kul att stå vid spisen och komponera rätter och det tycker Don Felipe också. Lite som att stå vid staffliet och måla tavlor.
Bon Appétit

Ó  Nils Mohlin 18-11-13



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar