Bloggportalen statistik

tisdag 25 februari 2020

Leve Semlan

Sex miljoner semlor, 132 ton mandelmassa och 211 ton grädde har svenska folket stoppat i sig idag. Under hela säsongen äts det 40 miljoner semlor. Någon mer än jag som satte kvällskaffet i vrångstrupen och kände ett lätt illamående när siffrorna presenterades? Vem tänker på blodfetter, diabetes och sådana saker när de vitpudrade små skapelserna frestar i diskar och skyltfönster.
Jag har inte ätit någon, har aldrig varit speciellt förtjust i dem heller, men häpnar över siffrorna.
Jag läste att bagerier fått bygga ut och nyanställa, vilket i och för sig är bra, för att kunna tillfredsställa folkets glupande begär efter semlor. 
Känns nästan som viktväktarna och träningsinstituten sponsrar det hela, i förlängningen blir det ju ett ekonomiskt lyft för dem också.
Är det någon som kan äta en sådan där liten kladdig jäkel utan att få florsocker och grädde spritt över nosen?
Nu ska jag inte vanhelga semlan mer. Det måste vara många som älskar den och jag unnar er verkligen 40 miljoner semlor.

Ó  Nils Mohlin 20-02-25


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar