Bloggportalen statistik

fredag 3 januari 2020

Samtal

Jag brukar hälsa på en ensamstående rullstolsbunden man en gång i veckan. Han är några år yngre än mig och hans hälsa är inte den bästa. Men ett glatt humör och beundransvärd kämpaglöd gör besöken till en trivsam paus från mina andra sysslor. 
Han är påläst och begåvad och våra samtal handlar om allt annat än krämpor, sällan politik, men gärna natur och Österlens historia under de sista hundra åren. Jag tror att han vet allt som är värt att veta och lite till om just dessa ämnen. Ibland önskar jag att jag hade mer tid än den timme eller två som jag besöker honom, för jag förstår att han uppskattar visiterna.
Han har en enorm boksamling, med mycket inom de ämnesområden som intresserar honom, men även skönlitteratur. Han har läst mina böcker och trots att han är sparsmakad när det gäller litteratur, så uttrycker han sin förtjusning och diskuterar dem gärna.
Önskar er en härlig lördag.

Ó Nils Mohlin 20-01-04



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar