Bloggportalen statistik

tisdag 28 januari 2020

Det där med bil

Under min levnad och med ett körkort som är 57 år gammalt, så har jag hunnit med en hel del bilar. Den senaste är en Volvo XC60, alla körde med suvar och givetvis skulle det vara en diesel, vilket enda till för något år sedan var det allena någorlunda miljövänliga.
Idag råder klappjakt på alla marodörer som har den dåliga smaken att överhuvudtaget kunna välja något så miljöfarligt som dieselmotor till sin bil. I många europeiska städer är det numera totalförbud för dieselbilar.
Så var det där med att ha en Suv, en modenyck som även jag föll för. Enligt mitt hjärtas mening och erfarenhet, så är det på ren svenska en klumpig och tråkig fan. Så nära man kan komma försvarets terränggående fordon, nästintill en stridsvagn. Absolut ingen ahaupplevelse om man inte vill köra sockerbetstransporter för lantbrukarna. Dessutom tycker jag suvarna är fula.
Jag har i alla år före den olycksaliga Suven kört smidiga och snabba sedaner och det tänker jag göra igen. I april byter jag till en snabb, vässad Peugot 508 GT med 220 hästars motor, suven med sextusen körda mil säger jag hej då till.
Naturligtvis så går den nya bilen på bensin och med lite tur, så får jag kanske köra den några år framåt, om inte politikerna hittar på nya dumheter. 
Elbilar skall det vara enligt alla miljönissar, trots alla varningens signaler som börjar komma. Politiker har ibland så förbannat bråttom med att fatta felaktiga beslut, om det nu fattas några av motsatsen vet i sjutton. Men vad gäller elbilarna så tror jag det är ett stort och fruktansvärt miljömässigt problem och misstag. Bara att producera elen till alla de bilar som skall ersätta nuvarande kräver en utbyggnad av kolkraften i bara Tyskland med ett tjugotal nya koleldade kraftverk. Elbilar är inblandade i fler krockar, de tar lättare fyr och så vidare. 
Varför inte låta vetenskapen få forska och utveckla i lugn och ro innan politiker beslutar och biltillverkarna börjar massproducera.

Det var det
Ó  Nils Mohlin 20-01-28




En riktig bil från och med den 20 april



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar