Bloggportalen statistik

tisdag 7 januari 2020

Likheter och olikheter

Ibland funderar jag över hur olika vi människor är, även om vi i många avseenden är oerhört lika.
Vissa föds och förblir onda, medan andra föds och förblir goda, medan en del får lite av varje.
Vissa blir rika och andra fattiga. Vissa utsätts för oerhörda prövningar, medan andra går bekymmerslöst genom livet.
I den klassiska Maslows behovstrappa ligger de fysiologiska behoven först, därefter kommer trygghetsbehovet, kärleksbehovet, självhävdelsebehovet och överst självförverkligandebehovet. Det har framförts kritik mot modellen, att det inte tagits hänsyn till behov som är av både individuellt och kulturellt ursprung.
Hur aktuell den fortfarande är vet jag inte, men vi behöver alla någonstans att bo, vi behöver mat, trygghet, gemenskap och kärlek. Jag tror själv att detta är bland det viktigaste i våra liv och något som alla gemensamt har ett behov av.
Varför gestaltar sig då människors liv så annorlunda.
Jag är övertygad om att intellekt och kultur har en avgörande betydelse i hur vi själva formar våra liv utifrån de förutsättningar vi har.
Jag är inte religiös, tror inte på någon gud och är inte ens med i svenska statskyrkan. Men jag tror på det goda som man kan uppleva hos många människor, de gör gott och sprider godhet omkring sig.
Likväl som jag ser vad onda människor förorsakar i världen.

Lite kvällsfunderingar

Ó  Nils Mohlin 20-01-08


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar