Bloggportalen statistik

onsdag 8 januari 2020

Samtal pågår

Man lär känna många människor i sitt liv, vilket är en oerhörd stimulans. Olika bakgrund, skilda utbildningar, olika kulturer allt bidrar till vederkvickande samtal.
Förmågan att kunna samtala med varandra är ovärderlig. Lyssna på andras erfarenheter och kunskaper ger ett mervärde och en insikt som borde uppskattas mer.
I unga år och där var jag säkert inget undantag, så lyssnade man bara med ett halvt öra på vad de äldre hade att berätta. Med åren så sjönk många visdomsord in och man kunde konstatera, jo det där var ju helt rätt.
Det ideala samtalet är för mig när en grupp representeras av flera generationer och man kan bolla tankar och åsikter.
Vi hade igår besök av ett par vänner, som också har ett hus i Los Alcázares. Nyligen pensionerade och hemkomna innan helgerna berättade de om sin senaste vistelse i paradiset. Vi har tillsammans många olika erfarenheter om det spanska boendet och enbart positiva sådana. Graciela pratar flytande spanska, medan vi andra fått lära oss från grunden. Det är roligt att höra om varandras framsteg och hur pass hög tröskeln är innan man kan föra ett någorlunda flytande samtal med en infödd spanjor.
Första eller andra året efter att vi köpt vårt Spanienboende, så fick jag ”privatlektioner” av ett gäng spanska gubbar. Samtliga talar bara spanska, inget annat språk. De tragglade glosor med mig under några timmar och pekade på sina näsor, ögon, öron och en mängd andra saker. De sa glosan och jag upprepade efter dem, om jag lärde mig så mycket under de timmarna vet jag inte. Men en ny erfarenhet gjorde jag, att trots språkbarriären så var samtalen ytterst givande. Med deras underbara kroppsspråk, snabba spanska och glädjen där vi satt på vars en stol i pation gör det till ett mycket minnesvärt samtal.

Ó  Nils Mohlin 20-01-09


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar