Bloggportalen statistik

fredag 7 augusti 2020

Väldigt mycket tankar i Kivik

 Ondska – Godhet. Som jag tidigare varit inne på, så är jag tämligen övertygad om att vi föds med en av dessa egenskaper. Vissa får kanske en släng av båda.

Visst har miljö och uppväxt en del i det som formar oss och kan sannolikt bidra till att utlösa det goda respektive det onda. Men grunden till detta, såväl som vårt intellekt finns från födelsen, oftast genetiskt betingat, som vi sedan efter bästa förmåga får förvalta och utveckla.

I vår vardag finns det personer som ställer upp för svagare och utsatta individer, som osjälviskt agerar i besvärliga situationer. Handlingar som av många ses som meningslösa och förkastliga, men som väcker motvillig beundran och ibland den jobbiga avunden.

Civilt kurage är ett sällsynt inslag i vår vardag, vilket förmodligen ofta beror på en medfödd lagomkänsla. Inte synas, inte höras, misstänksamhet, främlingsfientlighet, hurra vad jag är bra.

Annorlunda utseende, sexuella avvikelser, olika religioner, olika språk, avvikande beteenden, som en del av den svenska vardagen, en verklighet vi lever och verkar i.

Ett mångkulturellt samhälle, där vi alla fötts med visst intellekt, värderingar och förutsättningar. De flesta går det väldigt bra för, en del spårar ur och blir brottslingar, andra hemfaller i missbruk. Samhället har naturligtvis ett ansvar, men vi får aldrig förglömma individens eget ansvar och föräldrarnas. Vi har alla en valmöjlighet vad gäller att välja väg i livet oavsett vårt ursprung. Vissa får kämpa hårdare än andra, men resultatet är helt beroende på våra egna val. Tänkande individer som skyller misslyckanden på ursprung och miljö köper jag inte riktigt.

Önskar er en trevlig helg! 😀

 

Ó  Nils Mohlin 20-08-07









1 kommentar:

  1. Ja jag själv hamnade i missbruk. Fast är nykter sedan 1997. Fast jag är även ett vuxet barn och har säkert blivit känslomässigt störd. Jag har ett bättre civil kurage nu. Fast jag kan känna mig dålig på att hjälpa folk.

    SvaraRadera