Bloggportalen statistik

onsdag 19 augusti 2020

Ansiktsmask eller balaclavaluva på Österlen

 Mötte ett par goda vänner i min ålder på väg ut från banken i Simrishamn. Båda hade det vid det här laget mycket omdiskuterade munskyddet på sig. Dessutom hade de precis som jag solglasögon, som skydd mot solen. Det var på deras karaktäristiska gång jag identifierade dem.

Min spontana fråga var. ”Har ni rånat banken?”

De blev ställda en stund, innan de förstod skämtet. Nu har vi ju inte så många på Österlen som bär de här ansiktsmaskerna än så länge och tur är kanske det.

Ser på bilder från TV där dessa förklädnader är obligatoriska och gatorna vimlar av oigenkännliga personer.

Jag får uppfattningen att det finns de som faktiskt tilltalas av anonymiteten, som ansiktsskydden bjuder på. Känsla av att bli mrs eller mr Nobody hägrar, inte bara för ljusskygga individer som har rån till yrke.

Måste vara idealisk tid för just yrkesgruppen rånare som slipper kliande och varma balaclavaluvor. Bara det omtalade ansiktsskyddet, ett par solglasögon och en keps. Perfekt. Inte ens rånarnas skyddsombud hade kunnat tänka ut en lämpligare sommarklädsel för sina medlemmar.

Så visst finns det vinnare i allt eländet.

 

Önskar er en härlig vecka

 

Ó  Nils Mohlin 20-08-19





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar