Bloggportalen statistik

lördag 8 augusti 2020

Allt blev som tänkt i Kivik

 Det har varit en del filosoferande på bloggen de senaste dagarna. Men inte bara tankar om livet, det har smugit sig in lite av mina projekt också.

Mina altandäck i fyra etage närmare sig färdigställandet och mina funderingar kretsar runt det där sista, som skall sticka ut lite. Finliret säger en del, andra kallar det för snickarglädje.

Två trappor till pergoladäcket skall få handledare av rundstav med svarvade avslutningsknoppar. Plus lite andra detaljer som skall göra det till en upplevelse att röra sig och vistas på däcken.

Min äldre syster såg bilder av mitt projekt och sa: ”Släng dig i väggen Lars Vilks, detta slår Nimis!”

En systerson döpte det till Kiviks Nimis. 

Nimis är latin och betyder egentligen ”För mycket”. 

Det har inte blivit för mycket i vår trädgård utan snarare något som smälter in på ett naturligt sätt i trädgård och omgivning. Jag är helt enkelt nöjd med både konstruktion och den arkitektoniska utformningen. 

Vi flyttade hit för fyra och ett halvt år sedan till ett hus, som så många andra i Kivik ligger det på en sluttningstomt. Med en nivåskillnad på drygt 6 meter, blev det en utmaning för en gammal ingenjör och projektledare.

Vi har inhägnat hela tomten med plank, Graciela har anlagt en fantastisk trädgård och målat oändligt med kvadratmeter trä. Jag har byggt däcken, vi har satt upp ett nytt tio meter långt balkongräcke, bytt alla fönster, ny ytterdörr och åtskilliga kvadratmeter skifferklinker på entré, hall och balkong, hanterat flera ton sten till gångar och kanter. Lite invändiga förändringar har det också blivit.

Vi kan snart luta oss tillbaka med en kopp kaffe i vars en Baden Baden stol på däcket. Njuta av stillheten och naturens skönhet. Allt blev som vi ville ha det.

 

En fortsatt trevlig och skön helg.

 

Ó  Nils Mohlin 20-08-08



 

 

 

1 kommentar:

  1. Kära Vänner ! Ett fantastiskt arbete - ni är verkligen värd all beröm - det ser helt fantastiskt ut - jag vill komma och titta - önskar er sköna dagar - allt gott till er båda. Kram Hanne

    SvaraRadera