Bloggportalen statistik

torsdag 20 augusti 2020

Geronter i Kivik

 Handhygien och handsprit, ansiktsskydd, test för covid 19, antikroppstest, hålla social distans och hemester. En massa nytt i vår vardag.

Min fru och jag har hemestrat i Kivik, jo hon har återgått till sitt arbete och jag fortsätter min snart halvårslånga husarrest. Karantän låter kanske bättre och jag mår alldeles förträffligt, men i ärlighetens namn så har jag syndat. Varit hos ICA handlaren när han öppnar på morgonen, besökt de av mina huvudmän som är möjliga att besöka. Hälsat på trähandlaren då och då och träffat vänner ibland, visst med social distans i deras eller vår trädgård. Och jag har varit ute och rört på mig, men iakttagit de rekommendationer som finns.

Min olydnad har hittills inte varit av det slag att polis behövt rycka ut och skingra mig.

Jag har heller inte smugit längs väggar med neddragen keps och solglasögon. Jag har visat mig tämligen öppet, fått ett och annat ögonkast, som en undran. En utsläppt geront eller fossil. I ärlighetens namn så har de svarta blickarna kastats likt vässade knivar mest i köer där man står med ungefär två meters avstånd. ”Vad sjutton gör dinosaurien här och försummar oss, sådana där skall hålla sig hemma.” 

En form av köstress, som alltid funnits, men som i Corona situationen blir till en extra frustration. När sjuttioplusare har oförskämdheten att lämna sin beordrade karantän och helt fräckt ställer sig i en kö, som vissa enfaldigt inbillar sig är reserverad för betydligt yngre generationer.

De unga ordnar olagliga rejvfester runt om i landet varje helg med 6–7 hundra deltagare. Undrar vad som händer om vi sjuttioplusar skulle arrangera ett sjuhelsikes rejvparty?

 

Hälsningar från Geronten i Kivik

 

Ó  Nils Mohlin 20-08-20



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar