Bloggportalen statistik

tisdag 17 mars 2020

Husarrest i Kivik

Sjuttioplusare skall hålla sig inomhus fick vi reda på igår. Okej med telefon och mail kan man sköta det mesta. Man skall inte hälsa på folk, inte vistas i folksamlingar, inte gå på restaurang och så vidare.
Nog är det en märklig situation vi fått i landet och omvärlden. Vad jag dock uppskattar i denna smått förvirrade tid är att saklig och lite mer korrekt information nu kommer oss till del. Domedagsprofetiorna, nattsvarta rubriker och spekulationer har fått ge vika för mer av det sunda förnuftet.
Men nog händer märkliga ting – hysterisk hamstring av toalettpapper och torrvaror – Obegripligt!
Italienarna är lite speciella, detta hårt drabbade land har långt mycket strängare restriktioner än vad vi än så länge har. Folk får inte gå ut, med få undantag. Ett av dessa är att hundägare får rasta sina hundar. Vad händer, jo hundägarna hyr ut sina hundar för mellan 10 och 25 euro per timme till alla som har lust att lämna hemmets isolering.
Det är inte bara sjukdomen som sådan som ställer till elände. De ekonomiska konsekvenserna blir katastrofala för alla företagare (toalettpapperstillverkarna undantagna). Ganska snart har vi påskrundan på Österlen, en av årets stora begivenheter i denna landsdel. Vad händer med den, blir det ens en påskrunda värt namnet. Tyvärr så tror jag inte det, i sådana här tider så tror jag att alla i första hand månar om sin hälsa.
Så kära vänner var förståndiga lyssna på alla kloka råd som kommer oss till del. Sålla bort alla fakenews på sociala medier och sköt om er.
Nu skall assistenten och jag ta morgonpromenaden, det är idag fem veckor sedan jag opererades och det går alldeles utmärkt att göra Felipe sällskap på hans turer.
P.S. Men tanke på italienarna. Jag hyr inte ut assistenten!

Ó  Nils Mohlin 20-03-17



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar