Bloggportalen statistik

onsdag 18 mars 2020

Energin pockar på

Som sjuttioplusare med utegångsförbud medan coronaviruset härjar i landet, så får jag ju tid till både det ena och andra. Jag sköter mitt jobb via mail och telefonkontakt, jobbar med andra ord hemifrån. Jag får avvakta ett tag till innan jag ställer mig framför staffliet, skriver gör jag en hel del och läser de böcker jag köpt på mig, som står olästa på hyllan.
Promenaderna med assistenten går lysande i går blev det två halvtimmesrundor och i morse en fyrtio minuters runda. Så snart skall vi vara tillbaka i ordningen med tre ordentliga rundor per dag. Hundar är underbara, jag använder än så länge en krycka utomhus och Felipe stannar ideligen upp för att kontrollera så att allt är okej och att jag hänger med. 
En eloge till kirurgin i Hässleholm, jag har fått ett nytt liv utan smärtor, kan sova ordentligt på nätterna och har redan efter fem veckor mycket bra rörlighet i benet.
Jag minns när jag gick på Högre allmänna läroverket för gossar (numera Latinskolan) 1955 eller möjligen 56, så grasserade om det var asiaten eller något liknande. När jag och ett par killar till var ensamma kvar tillsammans med adjunkt Ola Håkansson. Stängdes skolan under en vecka, vilken lycka man som elva – tolvårig pojke tyckte det var.
Samma fenomen inträffade när jag gjorde min militärtjänst på Ing 2 i Eksjö. Vårvintern 1964 blev i stort sett 600 man sjuka. Jag hamnade på garnisonssjukhuset tillsammans med en massa kamrater och vi hade väldigt roligt influensabesvären till trots.
Det som grasserar nu är betydligt allvarligare i synnerhet om man inte är tjugo år längre.
Jag har faktiskt varit olydig idag och trotsat utegångsförbudet, inte bara för hundpromenad. Jag besökte vår lokala ICA handlare här i Kivik, visst är det bekvämt att få sina varor hemkörda. Men på något sätt så uppskattar jag att själv få plocka till mig det vi behöver. Den fantastiska personalen fyller hyllorna kontinuerligt, så här kan man till och med handla toapapper.

Ó  Nils Mohlin 20-03-18


Jag väntar med vinterbadet ett tag till


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar