Bloggportalen statistik

söndag 29 mars 2020

Härliga söndag

Bister start på assistentens och min runda denna söndagsmorgon. Marken pudrad av snö, plus en grad och hård östlig vind som ligger på från Hanöbukten. Men ändå skönt och faktiskt min första tur helt utan gånghjälpmedel. På tisdag är det sju veckor sedan jag blev opererad och jag är överlycklig över vilken tur jag hade. Egentligen skulle jag ha opererats den 26 mars, men beroende på de smärtor jag hade och knappt kunde förflytta mig ens med två kryckor, så akutopererade de mig den 11 februari. Sedan dess har flertalet operationer ställts in, utom vad det gäller livshotande tillstånd.
Covid-19 dominerar vår vardag antingen om vi som 70 plussare håller oss hemma eller tillhör alla de som tappert kämpar mot viruset. Alla livsmedelshandlare som ser till så att vi har mat i våra butiker. Jag besöker vår ICA handlare i Kivik två gånger i veckan och ser hur Ola och hans personal kämpar med att hålla hyllor välfyllda och det lyckas de förträffligt med. Möjligen syntes det märkliga hysterin gällande toalettpappershamstringen under några dagar när hyllorna gapade tomma.
Har man som Graciela och jag sitt andra hem i Spanien, så följer vi naturligtvis den skrämmande utvecklingen där också. All planering om att köra ner till vårt hus i Los Alcàzares har vi tillsvidare lagt på hyllan.
Ingen vet hur detta utvecklas, hur allvarligt det blir i Sverige. Vi kan bara följa rapporteringen och följa de råd och anvisningar som ges. Sverige får kritik från omvärlden för bristen på tvingande åtgärder och att vi i allt för hög grad förlitar oss på människors sunda förnuft. I Italien och Spanien har tvingande åtgärder införts och de är bland de hårdast drabbade.
USA kom lite sent på banan när Donald Trump avfärdade det hela som en vanlig influensa som snart går över. Situationen utvecklades betydligt annorlunda trots att Trump anser sig vara USA:s smartaste person.
Vi kan inte mycket annat göra en avvakta, umgås med den del av familjen vi har hemma, ta stärkande promenader, vinka till grannar och pyssla i våra hus och trädgårdar.
En eloge till alla de som kämpar så tappert, vårdpersonal, de som tillhandahåller mat och andra förnödenheter, myndigheter och till alla de som förser oss med vederhäftig information.
Jag tycker alla vi som följer råden också kan vara värda en eloge och till de som inte är bekanta med sunt förnuft vill jag säga. Ni vet inte vad ni utsätter andra och er själva för.

Jag önskar er en skön och stillsam söndag, njut av vår vackra natur, tänk positiva tankar och håll er friska.

Ó  Nils Mohlin. 20-03-29








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar