Bloggportalen statistik

fredag 12 januari 2018

Böcker

I går var jag inne på att läsa böcker och för mig är det ett måste, som ett komplement och avkoppling till allt annat jag håller på med. Jag läser spänningsromaner, klassiker, biografier, kåserier, praktiskt taget allt som jag har behållning av. Jag har en rätt intensiv dag med förtroendeuppdrag, målning, arbeta med mina nya böcker, jobba med husen, fixa mat, men jag har ju assistenten Don Felipe. Böcker skänker avkoppling i vardagen och ger det där lilla extra som vare sig TV eller datorer förmår. Dessutom berikar böcker tillvaron.
Favoritförfattare undrar någon – bland spänningsromaner vill jag nämna Lars Kepler, John Grisham, Stieg Larsson, Lee Child m.fl. Bland klassiker sätter jag de ryska överst på min lista Fjodor Dostojevskij, Anton Tjechov, Boris Pasternak, Nikolaj Gogol. Men vem har inte njutit av Alexandre Dumas, Greven av Monte Christo, De tre musketörerna, eller äventyrsförfattare som James Fenimore Cooper, Sir Walter Scott och Robert Louis Stevenson. Listan lär kunna bli hur lång som helst.
”Böcker är hjärnans barn” – Jonathan Swift
”Läsning är för själen vad motion är för kroppen” – Anatole France

Ó Nils Mohlin 2018-01-12

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar