Bloggportalen statistik

onsdag 24 januari 2018

En knasig dröm

Vi har haft besök av ett tremånader gammalt barnbarn. Otroligt snäll och belåten, man har knappt hört av henne. Sova, äta, jollra en stund och sova äta, jollra en stund. Naturligtvis behöver sådana små mycket sömn, de växer ju så det knackar. De ökar i längd runt 30 centimeter och i vikt runt en fem, sex kilo under första året. Då drömmer jag den synnerligen knasiga drömmen. ”Att vi håller på så hela livet, jag hade vid min ålder varit dryga 10 meter lång, vägt runt ett halvt ton och skostorleken hade väl legat på imponerande två meter.”
Som tur är var det bara en knasig dröm. Men osökt kommer jag tänka på barndomens jättar, som morfar berättade rysansvärda historier om. En dag lovade han att ta med mig till Lunds Domkyrka för att visa Jätten Finn. Mina förväntningar var oerhörda och besvikelsen när jag fick se Jätten Finn går inte med ord att beskriva, en liten fnatte inte större än vad jag själv var då.


Ó Nils Mohlin 2018-01-25

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar