Bloggportalen statistik

tisdag 26 januari 2016

vikoperdinbil.se


Det finns många olika sorters bedragare eller skojare, vad man nu väljer att kalla dem för. Min fru och jag köpte, när vi höll på att bygga till, en gammal Renault Scenic av 2002 års modell. Praktiskt att transportera byggmaterial och skräp i utan att behöva tänka på att den andra bilen skulle bli fördärvad eller sluka mil. Vi köpte Renaulten för hovsamma 16,500 kronor, körde ungefär tre tusen mil med den. Fick den godkänd vid besiktningen i november och betalade skatt för hela 2016.

Min fru läser en annons, när vi bestämt oss för att göra av med den, ”vikoperdinbil.se”. Man blir utlovad en värdering på nätet och jag skickar in uppgifter och får reda på att Renaulten värderas till 13,311 kronor. Det är bara att köra till närmaste station som låg i Uppsala, svårhittad och oskyltad, men betalning utlovas inom 24 timmar.

Ganska oprofessionellt vänder en kille ut och in på bilen under en timmes tid, knappar in data på sin padda och vi sätter oss att vänta. ”Det tar max tio minuter” sa en nervös gosse när jag börja sätta blicken i honom. Efter en halvtimme kom beskedet, de som en dag tidigare värderat Renaulten till 13,311 kronor erbjöd sig nu att betala 2,100 kronor. Jag undrade över skillnaden, ”Ja du förstår där är en repa och då måste vi lackera om hela bilen”. ”Bullshit man lackerar inte om 14 år gamla bilar”.

Jag tog Renaulten körde hem, satte en annons på blocket och sålde den en kvart senare för 10,000 kronor.

Dagen efter besöket hos ”vikoperdinbil.se” fick jag ett nytt erbjudande, ”vi har ändrat oss vi bjuder 5,316 för din bil”. en höjning med 155 %, hur fan gick det till. Dagligen bombaderas jag med mail om vad de är beredda att betala för den gamla trotjänaren. Jag pratade med en kille som var där samtidigt med mig och hade fått ett fruktansvärt skambud på sin Volvo S60 och lika  upprörd körde där ifrån.

Så vad är detta företags policy, man kan undra, kanske att dra fördel av människor som är i desperat behov av pengar och säljer för vad som helst.

Se upp för ”vikoperdinbil.se”, sälj bilen på blocket istället.

Nils Mohlin

©2016

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar