Bloggportalen statistik

lördag 23 januari 2016

Järlåsatrollets tillbyggnadsplaner


”Vi måste bygga till gäststugan i Kivik” sa en upprörd Carl Gustav. ”Varför då, den är väl drygt tio gånger så stor som krypinet du har nu under vårt hus. Därtill ingår det en liten veranda, där du kan sitta och dricka kaffe och din grankottsoppa”. Undrade jag av naturliga skäl. ”Jo den måste breddas med minst en meter”! ”Nu får du allt förklara dig, det kostar pengar och man måste ha byggnadslov”. ”Strunta i det där med byggnadslov, det fixar jag. Tar bara ett snack med vem det nu är som har hand om sådant trams”. Invände ett energiskt Järlåsatroll. ”Du har ännu inte motiverat varför stugan måste breddas, så gör det” uppmanade jag trollet. Järlåsatrollet stod och skruvade på sig en lång stund innan han mumlade något, som jag inte hörde. ”Prata högre så att jag hör dig”. ”Okej då skylten får inte plats”. ”Vilken skylt”? Åter en lång besvärande tystnad innan trollet knappt hörbart sa ”Min namnskylt”. ”Den vill jag allt se och ge mitt godkännande till innan den sätts upp”! ”Den står under altanen, du kan följa med och se på den”. Jag följde efter trollet bakom huset och in under altanen och mycket riktigt där stod något långt dolt under en presenning. Järlåsatrollet drog sakta bort presenningen och jag fick dra mig flera steg bakåt för att överhuvudtaget kunna läsa vad som var skrivit med halvmeterhöga röda bokstäver.

JÄRLÅSATROLLET DON CARLOS GUSTAVO VON KIVIK

”Du har fått totalt fnatt, du tror väl inte du får sätta upp det där åbäket. Var får du Don ifrån och Carlos Gusavo, det kan man kalla för trams”! ”Nä det är inget trams, Felipe heter ju Don Felipe och Carlos Gustavo är mycket praktiskt när vi är nere i Spanien”. Agiterade trollet med stor energi. ”Gå och titta på vår namnskylt”! Uppmanade jag Järlåsatrollet. ”Ja men där står ju bara Graciela och Nils Mohlin”. ”Just det och på din skylt skall det stå Carl Gustav och inget annat, max höjd två centimeter och max bredd tio cm”! ”Jaha” sa trollet och lommade iväg. Efter en stund kom han tillbaka ”kan det stå Casa trollet Carl Gustav von Kivik då. Det står ju Casa Mohlin på huset i Spanien ju”? ”Ja i Spanien, men nu gäller det Kivik i Sverige och på din dörrskylt skall det stå Carl Gustav och den fäster vi på dörren”. Trollet funderade en stund, ”men min kundkrets då och alla mina supportrar, hur skall de kunna hitta mig”? ”Supportrar har du tack vare att jag skrivit om dig, men det där med kundkrets, vad är det för något”? ”Tja en och annan som vill ha lite trolleri utfört”. Jag suckade, ryckte på axlarna och gick in och slog upp en kopp kaffe. Trollbekymmer är inte alltid det lättaste.

Nils Mohlin

©2016

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar