Bloggportalen statistik

fredag 22 januari 2016

Fåfänga i Järlåsaskogen


Jag har tidigare berättat lite om Järlåsatrollets fåfänga och efter det att jag talade om flytten till Kivik, så har han spökat till sig riktigt ordentligt. När jag tittade ut genom fönstret en frostig vintermorgon, så vem är det som spatserar förbi på vägen, jo Järlåsatrollet. Inget besynnerligt i det, om det inte varit för hans klädsel som verkligen stack ut och kanske inte direkt passade ett troll. Iklädd jackett, cylinderhatt och med spatserkäpp gick han värdigt längs vägen med Bror Klumpeduns fem meter bakom sig. Klumpeduns var som vanligt klädd i sina slitna hängselbyxor, en allt för liten tröja så den stora magen var bar. Båda trollen var som brukligt barfota, vilket var helt okej i Klumpeduns fall, men till en jackett borde rimligen ett par lackskor varit mer på sin plats.

Jag gick ut till trollen för att närmare skåda Järlåsatrollets klädsel. I byxbaken hade han klippt hål för svansen och tofsen var nydoppad i burken med falu rödfärg, men det var inte bara den som var röd. Cylinderhatten som rimligen borde vara grå eller svart, var exakt lika röd som svanstofsen. Dessutom balanserade den bedrägligt på den enorma toviga kalufsen, hjälpligt uppstöttad av två öron med stora tofsar på, även dessa rödmålade. I handen höll han en käpp, som han tydligen tagit från min samling, en elegant spansk käpp helt sonika avkapad en dryg halvmeter för att passa trollet. På bröstet hade han satt en skylt, där det med spretiga röda bokstäver stod ”Järlåsatrollet Carl Gustav von Kivik”. På en skylt som han hängt runt halsen på Klumpeduns stod det ”Butler Klumpeduns”.

Med viss svårighet höll jag mig för skratt, för att inte såra mina kompisar, men undrade. ”Varför har du spökat ut dig så där”? ”När vi flyttar till Kivik måste jag vara representativ”! Sa Järlåsatrollet lite högfärdigt. ”Nej nej nej, det där duger inte, för er del gäller det att synas och höras så lite som möjligt när ni kommer till Kivik, precis som här i Järlåsa”! ”Jaså varför då”? ”Men snälla Carl Gustav, folk tror inte att troll finns och får dom då syn på er, så har vi snart hela världspressen på plats plus mängder av nyfikna.” ”Verka i det tysta med andra ord menar du”? ”Exakt”!

Senare på eftermiddagen såg jag att trollen satt på varsin sida om en stubbe och spelade poker i den tjugogradiga kylan och som vanligt förlorade Klumpeduns. Men viktigare var att nu hade de sina vanliga trollkläder på sig, visserligen Carl Gustav med lysande röda svans- och örontofsar.

Nils Mohlin

©2016

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar