Bloggportalen statistik

torsdag 21 januari 2016

Trollet Carl Gustav von Kivik


Så kom den dag jag var tvungen att berätta för trollen om vår förestående flytt till Kivik på Österlen. Lite surmulet lyssnade trollen när jag talade om det vackra Österlen och Kivik som vi skall flytta till. ”Finns det någon grotta eller något sådant som vi kan bo i”? Undrade Carl Gustav ”vi flyttar med begriper du väl”. ”Nja vi har en liten gäststuga på tomten där du kan bo Carl Gustav, men Klumpeduns lär knappast få plats i den”. Även om Carl Gustav då och då förminskat sin storebror till närmare sjättedelen av hans normala storlek, så var det inget bestående, efter ett antal timmar var han tre meter hög igen och näst intill lika bred. ”Vi studsar ner och kollar” sa Järlåsatrollet bestämt.

Efter ett par timmar var trollen tillbaka. ”Nå” undrade jag ”Vad tyckte ni”? ”Det är okej, jag flyttar in i gäststugan om jag får in en TV där”. ”Ja det kan vi väl ordna, men var gör vi av Klumpeduns”? Järlåsatrollet kliade sig i huvudet och en vilsen groda hoppade ut ur den toviga kalufsen på honom. ”Han får bo på Stenshuvud, vi hitta en lagom grotta där”. Jag tänkte stilla och såg ett skräckscenario framför mig. ”Bror Klumpeduns i en nationalpark med många turister, det kan aldrig gå väl”. Jag skakade på huvudet och satte ord på mina tankar och la för säkerhetskull till ”Inga sprängningar, inga omkullvälta träd, inga nysningar och i övrigt ett mycket gott uppförande, så får det kanske bli en tillfällig lösning”. Bror Klumpeduns nickade ivrigt och gladlynt på sitt stora huvud och den enorma näsan vibrerade, som om han skulle nysa. Visst nös han, jag hamnade i en snödriva 25 meter bort och strax intill Järlåsatrollet och Don Felipe.

Järlåsatrollet stegade pionröd av ilska bort till sin bror, hoppade upp och vred om den hiskliga näsan. ”Visa trollhyfs, jag har sagt åt dig att hålla för munnen”. Slokörad lommade Klumpeduns bort till grottan efter att fått utegångsförbud i två veckor av sin lillebror. ”Nu skall jag gå och packa” sa Carl Gustav. ”Det är ingen brådska vi flyttar först om ett par månader”. ”En annan sak jag undrar över, där nere kan jag väl inte kalla mig för Järlåsatrollet, det blir ju liksom fel, eller hur”? ”Du kan ju kalla dig för Kivikstrollet Carl Gustav” föreslog jag. Carl Gustav försvann under vårt hus där han också hade en liten bostad, samtidigt som han mumlade ”Kivikstrollet Carl Gustav, Kivikstrollet Carl Gustav, Kivikstrollet Carl Gustav, kanske inte så tokigt”. Han kom ut efter en stund igen och sa. ”Det är fler bokstäver i Järlåsatrollet än i Kivikstrollet”! ”Ja det skiljer på en, har det någon betydelse”? ”Ja det har det, kan jag kalla mig för Trollet Carl Gustav von Kivik”? ”Gå och lägg dig, sov på saken”!

©2016

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar