Bloggportalen statistik

lördag 2 januari 2016

Järlåsatrollets nyårslöften


På nyårsdagen stötte jag på Järlåsatrollet när jag var ute och sopa rent från snön, som än så länge fallit tämligen sparsamt. ”Brukar du avge nyårslöften”, ville Järlåsatrollet veta. ”Nja jag är kanske för gammal för det där och sedan håller man dem sällan. ”Jag har avgett nyhetslöften” raljerade trollet. ”Jaså vad då?” undrade jag, rätt så trött på hans intensiva energi. ”Min bror Klumpeduns skall banta 50 kilo till sommaren”. ”Ja men Carl Gustav det är väl inget nyårslöfte du kan ge, det måste komma från Bror Klumpeduns själv.” ”Vadå nyårslöfte som nyårslöfte, nu skall klumpisen gå ner minst 50 kilo” sa trollet med övertygande bestämdhet.

Järlåsarollet började späka och träna sin gamle bror, som glad i hågen ställde upp på löprundor och all annan fysisk aktivitet. Klumpeduns rusade genom Uppland på korsen och tvären, han åt mindre, tills sanningen en dag uppdagades. Klumpeduns hade mött Mohammed, en kebab och pizzakille i Morgongåva. Järlåsatrollet smått förargad förlät sin bror, som fortfarande är över 400 år gammal och näst intill lika tung.

”Åt helsike med nyårslöften” skaldade Järlåsatrollet som den värsta poet. ”Vad är det med dig, tror du att du är Sam Carlquist, eller någon annan diktarsnubbe”?

”Nä jag försöker ju bara fostra min bror.”

God fortsättning på det nya året vänner

Järlåsatrollet, Klumpeduns och jag

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar