Bloggportalen statistik

lördag 26 september 2020

Sallad på Österlen eller var som helst

 Sallad inte den som växer i grönsakslandet, utan den som man beställer på en restaurang eller ett café.

Jag tycker om sallader och i synnerhet räksallad.

Graciela och jag slank in på ett litet ställe där jag vet att dom serverar goda sallader. Jag beställde min räksallad och Graciela något annat.

Fräscha blad, avokado, äpplebitar, mango, sparris, räkor, tre körsbärstomater och smaklig dressing.

Allting okej och välsmakande, men körsbärstomater som slunkit runt lite i dressing är hala och näst intill omöjliga att spetsa med gaffeln. Efter att lyckats spetsa den förste, tröttat ut nummer två, så var det dags att ta itu med nummer tre. Den for runt tallriken som en flipperkula, med min blick fixerad vid den lille jäkla tomaten.

Jag känner märkliga ögonkast från angränsande bord när jag med gaffeln höjd likt en treuddig harpun följer bytets flyktbeteende.

”Yes!” Ropar jag stöter till med gaffeln och tomaten gör en vid båge studsar på ett angränsande bord, rullar sakta över kanten och ner på golvet. Sakta, sakta rullar den mot vårt bord och lägger sig stillsamt en halv meter från min sida.

”Jag skall trampa på dig din fan när vi går härifrån!” Är min första tanke. Graciela tittar på mig och skakar med ett vänligt leende på huvudet. Jag plockar upp tomaten, lägger den på den tomma tallriken och lägger servetten över.

Snälla restaurangägare ni kan väl dela körsbärstomtarna på mitten, så att man inte behöver gå dessa tuffa matcher för att få i sig en hälsosam sallad.

 

Trevlig lördag önskar jag er

 

Ó  Nils Mohlin 20-09-26







 

1 kommentar:

  1. Tips! Nyttja kniven som spetsare eller skyddsbarriär vid körsbärstomatsinmundigande. /E

    SvaraRadera