Bloggportalen statistik

fredag 11 september 2020

Gamla metoder fungerar kanske i Kivik också

Huskurer som kloka gummor och kloka gubbar erbjöd för en herrans massa år sedan motsvarar väl ungefär nutidens hälsokostbutiker. Reklamen var inga flashiga reklamsnuttar utan ryktet spreds väl från mun till mun, eller gick i arv från generation till generation.

Ett universalmedel för att bota värk var att stoppa lök i öronen, inget jag känner för att prova.

Bakpulver eller bikarbonat rekommenderas mot getingstick, min mormor gned på ammoniak när vi barn blivit stuckna. Om det hjälpte, kanske, men sticket var i alla fall snart glömt.

Äppelcidervinäger och vatten lär ha verkat mot halsont. Till och med te gjort på salviablad påstods vara till hjälp.

Kände man sig trött skulle man sniffa på färska myntablad. Jag föredrar kaffe.

Sår skulle behandlas med honung. Ingefärste mot illamående och suga på citron om man var åksjuk.

Förr i Estland lär dom ha blötlagt ett par strumpor i vodka och sedan tagit på dem, med ett par ullstrumpor ovanpå. Detta höll befolkningen fri från infektioner och feber enligt uppgift. Jag vet inte om dom fortfarande kör med vodkafotbad, eller bara använder det för invärtes bruk.

En annan rekommendation var och är att man skall äta en sked med pressad vitlök blandad med honung varje dag under vinterhalvåret. Om det verkligen hjälper mot förkylningar vet jag inte, men jag är ganska säker på att det sociala umgänget skulle gå åt helsike.

Som förkylt och nästäppt barn fick man stå över en ångande kastrull med en handduk över huvudet. Fråga mig inte om det gjorde nytta, jag upplevde det mest som tokerier.

Min morfar hävdade alltid att ett par rejäla supar hjälpte mot allt. En gång när jag var i tioårsåldern hade jag fått en fiskekrok i fingret. Min morfar tog bort kroken, slog upp en stor sup och stack ner mitt svidande finger i den. När några minuter gått, tog han bort mitt finger och svalde supen. I förebyggande syfte, sa han.

Nässlor sades vara ett försvarsskydd mot dåliga vibbar som orsakade sjukdomar och annat elände. Jag har bara bränt mig på de jäklarna!

 

Jag tror säkert att vissa gamla huskurer kan vara till hjälp för en del i synnerhet om man har den rätta tron. Om det sedan är huskuren eller tiden som står för läkandet kan ju de lärde fundera över.

Önskar er en trevlig helg!

 

Ó  Nils Mohlin 20-09-11 








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar