Bloggportalen statistik

onsdag 23 september 2020

Fartdårar och andra på Österlen

 40, 70, 40, 70, 80, 60, 80, 40, 60 och 40, ja så ser det ut när man kör de 2,2 milen från Kivik till Simrishamn. 

Vad sjutton skall man med farthållare till, den slits ut i förtid bara på turerna till Simrishamn. Som grädde på moset får man en pensionär som passerat bäst före datumet för länge sedan, framför sig. 

En sådan pensionär som vilar hakan på ratten, har blicken stint fixerad rakt fram, kepsen vilande på öronen och håller konsekvent och för säkerhetsskull 40 hela sträckan. Ständiga möten omöjliggör omkörning, eftersom farbrodern framför som en extra trygghet kör mitt på vägen. Det gäller att undvika det fasansfulla diket på höger sida. Luftströmmen från mötande långtradare knuffar gubben med hans lilla Toyota en halvmeter åt höger. Men fortare än någon hinner köra om har silverhåret återtagit sin ”trygga” plats mitt på vägen.

Nåja det är inte alltid det ligger en mossig grå panter framför, vilket bland annat jag fått känna på när polisen tog mig i en fartkontroll inne i självaste Kivik. 2 600 kostade den andra fortkörningsboten på 58 år mig. Den första fick jag för inte så länge sedan av danska polisen och avsåg en fortkörning i södra Danmark 2018. Det tog dem två år att spåra brottslingen Nils och jag fick betala 2 500. Snacka om effektiva poliser, dom hade till och med ett fotografi på mig där jag far fram genom Danmark som ett jehu. Jag fick en läxa så när jag kör till Simrishamn numera, så är det 40, 70, 40, 70, 80, 60, 80, 40, 60, 40 som gäller.

 

Önskar er en trevlig fortsättning på veckan

 

Ó  Nils Mohlin 20-09-23










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar