Bloggportalen statistik

fredag 4 september 2020

Enkäter i Kivik

 Graciela och jag fick en trygghetsenkät från polisen, som vi ombads att fylla i. Jag kämpar med den fortfarande och undrar vad det är frågan om. Kryssa i en massa rutor om man känner obehag inför det ena eller det andra.

Förekommer brottslighet i ditt område? Nä! Förekommer alkohol eller droger i ditt område? Vet inte, många tar kanske ett glas vin på fredag eller lördagskvällen men knappast något vi lider av. 

Inbrott i området har jag inte hört talas om och än mindre misshandel.

Till sist hittar jag en ruta som kanske kan lämpa sig. Förekommer buskörning i ditt område? Okej grannen testade en moppe från 1953, en veteranare och pensionisten mittemot kör moppe minst en gång om dan. Men inte fan är det buskörning.

Vi har en massa vildsvin här, men för det finns ingen ruta att kryssa i.

Jag bläddrar vidare och inser att vi bor i ett brottsförskonat område, skillnad var det när vi bodde i Malmö, Stockholm och Uppsala. Där var det lite mer vilda västern.

Vem det nu än är som gör dessa säkerligen väldigt kostnadskrävande enkäter på ordningsmaktens uppdrag, koncentrera er på och sätt in resurserna i de områden där det verkligen smäller. Polisen bör väl vid det här laget ändå ha en viss uppfattning om var oroshärdarna finns.

Jag vet, våldet sprider sig som ringar på vattnet, men det bekämpar man knappast med enkäter. 

 

Trevlig helg!

 

Ó  Nils Mohlin 20-09-05




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar