Bloggportalen statistik

tisdag 2 oktober 2018

Skriva

Igår berättade jag om min nya thriller, som har fått vila lite under sommarmånaderna. Skriva kåserier är ganska så bekymmerslöst, medan en roman ställer helt andra krav på omfattande research. Dessutom bör man vara väl förtrogen med de platser där berättelsen utspelas. I Furia och Obsesión utspelades handlingen till stora delar i Stockholm, Småland, gamla Östtyskland, Hamburg och naturligtvis i Spanien. Platser där jag bott eller vistats längre tider och är väl förtrogen med. 
Som av en tillfällighet har jag låtit mantalsskriva huvudpersonen i ”Djävulen från Sujiatun” i Kivik, nästan så att han är granne med Björn Ranelid. I förlängningen innebär det att Kiviks marknad och äpple marknaden bleknar när helvetet brakar loss på Österlen. Men jag lovar jag skall göra vad jag kan för att återställa ordningen i slutkapitlen. Nu utspelas handlingen inte enbart i Kivik och på Österlen, den kommer föra oss till en del andra platser i Sverige, Tyskland och Spanien.
Det sägs att de som skriver mycket ibland kan drabbas av skrivblockering. Jag har aldrig upplevt det utan hävdar att skriva det handlar om intensivt arbete i kanske sex – åtta timmar om dagen. Jag har förmånen att kunna förflytta mig mellan dator och staffli, när jag målar kläcker jag idéer till mitt skrivande och vice versa.
Nu får ni ursäkta mig ”Djävulen från Sujiatun” väntar.

Ó  Nils Mohlin 3 okt -18  


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar