Bloggportalen statistik

söndag 14 oktober 2018

Kanelbullen en okränkbar nationalsymbol

Fika – Kaffe och kanelbulle. Stanna på macken – Caffelatte och kanelbulle. Hälsa på någon – Kaffe och kanelbulle. Hälsa på hos oss – Kaffe och kanelbulle. Barn på utflykt – Saft och kanelbulle.
Hur kan en kvarleva från 1920 talet fått ett så cementerat fäste i svenska folksjälen. Till och med har bulljäkeln förärats en egen dag, den fjärde oktober varje år högtidlighålls eländet.
Var svensk äter 230 stycken av dessa per år. Den har också presenterats som en svensk specialitet under det europeiska kulturella projektet Café Europa.
Som ett Sakrament – Oblat och vin – Kaffe och kanelbulle.
Jag hör alla protester, men snälla ni, jag vill inte ha kanelbullar.
När jag nu så grovt trampat på en nationalsymbol, näst intill likvärdigt med att svära i kyrkan är det lika så gott att ta steget fullt ut.
När jag var barn fanns det olika bakelser, som Napoleon, Princess, Budapest och några till. Vad finns idag jo exakt samma sortiment, i stort sett så har inget hänt.  
Så har vi den här förbaskade semlan eller fastlagsbullen som associerades med fastlagen före påsk fastan. I Sverige äts det 40 miljoner exemplar av den här bullen per år. Jodå semlan har också en egen dag. Tisdagen sju veckor före påsk den 28 februari i år och den 13 februari nästa år.
Jag vill ha en grov macka med stekt sill och lök på.
Nils Mohlin
© 2017


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar