Bloggportalen statistik

fredag 28 juli 2017

Don Felipe och hans karaktärsdrag


Min assistent Don Felipe är ur många synpunkter en mycket speciell hund. Förutom att han är världens bästa kompis och sällskap, så visar han allt som oftast prov på otroliga egenskaper, som gläder och förvånar.

En dag cyklade matte ner till affären i centrum, min telefon låg i ateljén. Don Felipe sprang oroligt längs planket fram och tillbaka under närmare fem minuter. Tvärt slutar han, springer fram till mig med ett kort skall, tar tag i mitt byxben och skall till varje pris ha med mig in. I ateljén ligger telefonen med missat samtal från Graciela. Jag försöker utan framgång ringa upp, men Felipe nöjer sig inte med det utan ser till med envis vädjan att vi sätter oss i bilen för matte vill något. Felipe blir nöjd först när han ser matte helskinnad nere i centrum. Belåten Don Felipe och jag kan köra hem igen.

Vi hade ett av de minsta barnbarnen på besök och på kvällen grät hon floder över en förlorad napp. Don Felipe sitter och studerar den lilla flickan och undrar vad han skall kunna göra. Plötsligt försvinner han, springer från rum till rum och efter en stund kommer han tillbaka. I munnen håller han flickans förlorade napp i öglan, går fram och lägger den framför hennes fötter. Flickan blir lycksalig och Felipe lägger sig belåtet bredvid henne.

En självklarhet är att alla barn får leka med Don Felipes saker utan att han säger ifrån eller tar dem tillbaka. Han snarare kan gå och hämta sina grejor och låna ut dem till barnen.

Jag har vissa problem med trappor beroende på en höger knäprotes och ett uselt vänsterknä. Vi har en trappa mellan våningarna i vårt hus och det fungerar bra med viss försiktighet. Jag tar trappan med ett steg i taget och det där har Don Felipe märkt och ser till att alltid vara några steg före mig. Han stannar och vänder sig om för vart tredje steg för att kolla så att jag kommer ordentligt ner för trappan.

Jag tycker om att snickra och det är inte helt ovanligt att Felipe kommer och lägger en tumstock, skruvmejsel eller något annat bredvid mig som han tycker att jag behöver.

Sådana här episoder är inga engångsföreteelser, utan han visar mer eller mindre dagligen sina särpräglade egenskaper, till stor glädje för matte och husse.

När det gäller återkommande bad i badkaret, så är det lite annorlunda, men det får jag berätta om en annan dag.

© Nils Mohlin 17 07 28

Drygt två år mellan bilderna av en suverän Don Felipe

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar