Bloggportalen statistik

tisdag 25 juli 2017

Konsten att hitta rätt köpare


Jag har sålt min stora trehjuliga elcykel. Varför undrar någon, värk kort och gott, nog pratat om det.

Annons på blocket och olika köp- och sälj sidor på Facebook, där jag la ut bilder och fakta på en ganska unik cykel i nyskick.

Presumtiva spekulanter hör av sig, seriöst intresserade, bara nyfikna, eller för en pratstund. Vissa samtal handlar verkligen om cykelns skick, tekniska data och kapacitet. Andra samtal mycket lite cykel, väldigt mycket annat.

Ett samtal sticker ut, som trevligt, intressant, i viss mån roande och oroande. En resolut man säger ”Jag skall ha cykeln, hos cykelhandlaren i Ystad kan jag få avbetalning. Går det bra om jag betalar dig tusen kronor i månaden via autogiro”. – ”Nej jag är privatperson och kan inte ingå några avbetalningsavtal” invände jag. ”Okej” säger uppringaren ”men jag skall ha cykeln och fixar pengarna på något sätt. Jag kommer och hämtar den hos dig i Kivik”. ”Det går bra men du måste ha en släpvagn med dig för cykeln är drygt två meter lång och väger 70 kilo”. – ”Nej, nej jag cyklar hem, jag är van och kommer använda den när jag skall handla i stan eller hälsa på goda vänner i Malmö och Helsingborg.” Det visar sig att spekulanten bor några mil väster om Lundaslätten, dryga nio mil från Kivik. Då börjar jag invända ”Batteriet har laddning för kanske 4-6mil och för övrigt tror jag inte det finns cykelvägar ända hem till dig, det skulle bli en farlig resa.” – ”Jamen det är inte så långt, jag får ha reservbatteri med och jag har bra kondis”. Med något resignerat tonfall fråga jag ”hur gammal är du?” ”87 år, ser lite dåligt, men annars är jag okej.” Jag avslutade samtalet med ”du får först se om du kan ordna pengar, sedan kan du höra av dig, så får vi se om det är en cykel som är lämpad för dig”. Jag hade inte hjärta att upplysa om att cykeln skulle utgöra en direkt livsfara för den vitale åldringen.

Dagen efter sålde jag cykeln till en 27 åring, vilket var helt rätt.

© Nils Mohlin 170726

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar