Bloggportalen statistik

lördag 27 december 2014

Järlåsatrollet och James Bond

En av mellandagarna vid jul och nyår så knackade Järlåsatrollet Carl Gustav på vår dörr. Han knackar alltid och busar aldrig in i vår bostad som kanske många förväntar sig att ett troll gör. Nej han väntar lugnt utanför tills jag öppnar, skrapar lite med foten, vispar med svansen och tittar lite pillemariskt på mig med sina stora snälla ögon. Jag blir alltid glad när jag ser min lille kompis och undrar vad han vill. – ”Har du en kortlek som du kan låna mig?” – ”Tja det finns kanske någon liggandes i någon låda här, men vad skall du ha den till?” – ”Jag skall lära min korkade brorsa Klumpeduns att spela poker” sa Järlåsatrolet. – ”Spela poker” utbrast jag, ”Kan du spela poker?” – ”Jajamän jag är proffs, vem tror du lärde Sean Connery och alla de andra kändisarna att flyta runt i Monaco”. Jag bara gapade av förvåning över hans vilda påståenden. – ”Du tror mig inte va?” sa Järlåsatrollet och i samma sekund knäppte han med fingrarna och framför mig på trä däcket till Lilla huset på berget stod en smokingklädd Sean Connery i sina bästa år och sa – ” My name is Bond, James Bond”. I handen hade han en dry martini och tillade ”Shaken, not stirred”. Jag virrade på huvudet och gick in för att hitta en kortlek. I barnbarnens låda hittade jag en väl sliten kortlek och jag tror knappast att den var komplett. Jag gav den till Sean Connery eller Järlåsatrollet som sprang ut glad som ett barn utan smoking och den skotska accenten, bara med rödmålad svanstofs.  Senare berättade Järlåsatrollet att det var han som var stuntman i alla Bondfilmer. Han tyckte Sean Connery var bäst och han den nye Daniel Craig var bara en fjant i jämförelse med Sean Connery. Hur det gick med pokerspelandet, ja Järlaåsatrollet spelade av sin bror hela det sparade grankottsförrådet. Järlåsatrollet lever numera tämligen gott medans bror Klumpeduns får leva på bark. Ja inte så allvarligt var dag bjuder Carl Gustav honom på den förfärliga grankottsoppan.

Nils Mohlin

© 2014


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar