Bloggportalen statistik

fredag 5 december 2014

Järlåsatrollet Carl Gustav


Trollet knackar på vår dörr just som förmiddagskaffet är klart, naturligtvis får han en kopp kaffe och ställer sig på samma stol som häromdagen. Carl Gustav, ja det var ju så han bestämde sig för att kallas, lämnar inte ett spår av smuts efter sig, trots att han är allt annat än ren. – ”Troll smutsar inte ner och tvättar sig aldrig” svarar han bestämt när jag erbjöd honom att låna vår dusch. – ”Jag vill bara undra om jag kan flytta in i den lilla bergskrevan under ert hus, jag börjar bli lite till åren och har värk då och då”. – ”Självklart” säger jag och undrar – ”hur gammal är du egentligen?” – ”274 år jag föddes 1760 då Adolf Fredrik var kung och jag blev kompis med hans son Gustav III”. – ”Det var som attan, var du kompis med Gustav III?” – ”Jajamän och han bjöd också på kaffe då och då, men ditt är betydligt bättre”. – ”Vi kan ju snickra hop en dörr som du kan ha till bergskrevan, så blir det inte så dragigt och kallt där inne”.
Carl Gustav visade sig vara en riktig hejare på såg och hammare och snart hade hans nya bostad en ordentlig dörr. En prydlig namnskylt där det stod ”Trollet Carl Gustav”. Han flyttade in med sin sovsäck och övriga få tillhörigheter. Som inflyttningspresent fick han vår gamla kaffekokare och en paket Zoega Skånerost. – ”Vi kan ju dra ut en sladd till dig så du får ström till kaffekokaren och du kan ju ha en lampa därinne”. Behövs inte sa trollet och stoppade kontakten till kaffekokaren i näsan och bryggde sitt eget kaffe. En kompis med många strängar på sin lyra må jag säga. Hans nya bostad är allt för liten för att jag skall kunna besöka honom, så allt som oftast tittar han in till mig på en kopp kaffe. Graciela har inte träffat honom ännu och han oroas lite inför mötet med henne. – ”Hon kanske inte tycker om att jag bor under ert hus”. – ”Jodå det är inga problem, hon brukar berätta om troll för barnbarnen”. - ”Så bra, då måste jag få vara med och lyssna någon gång”. Trollet sa att han skulle gå och lägga sig och sova.” - ”Du har ju precis stigit upp” – ”Jo men jag har inte sovit på ett par månader” – ”Oj då måste du vara ordentligt trött” – ”Nej det är inte så farligt med det, jag sover en hel vecka i sträck varannan månad och det klarar jag mig bra på” – ”Tja det kanske är praktiskt, men då kan du ju inte vakta huset och oss som du sa att du skulle göra.” – ”Jodå min näsa är inte bara stor och vacker den har också flerfaldigt bättre luktsinne än alla hundar. Så jag känner av främlingar på flera kilometers håll och vaktar lika bra när jag sover.”

Nils Mohlin
© 2014


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar